Wzmocnienie konstrukcji poprzez wykonanie iniekcji epoksydowej
Obiekty inżynieryjne na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze
Dobór technologii i wykonanie prac: Budmech Hydroizolacje Sp. z o.o.
Trzy istniejące obiekty mostowe w km 181.080 ; 181.388 ; 182.480
Obiekty mostowe będące często wizytówką miasta, muszą radzić sobie z intensywnym ruchem, zmiennymi warunkami pogodowymi i obciążeniami dynamicznymi. Z czasem w betonie, w wyniku ich ciężkiej eksploatacji mogą pojawiać się rysy, które osłabiają konstrukcję i zwiększają ryzyko dalszych uszkodzeń. W przypadku trzech konstrukcji konieczne było wykonanie napraw poprzez technologię iniekcji siłowej, aby przywrócić jego pełną nośność i zapewnić bezpieczeństwo użytkowania.
Stan techniczny mostów po przeprowadzonej inwentaryzacji został określony jako dostateczny. W trakcie badań stwierdzono spękania i ubytki betonu ścian czołowych i sklepienia oraz ścian przyczółków i skrzydeł. Kluczowym zadaniem było nie tylko wypełnienie tych uszkodzeń, ale także zapewnienie, że most będzie w stanie przenosić obciążenia tak, jakby nigdy nie uległ uszkodzeniu.
Czym jest iniekcja żywicą epoksydową?
Iniekcja żywicą epoksydową to nowoczesna technologia stosowana w naprawie i wzmacnianiu konstrukcji betonowych. Polega na wstrzykiwaniu specjalnego preparatu epoksydowego o bardzo niskiej lepkości w rysy i pęknięcia, które powstały w wyniku obciążeń, starzenia się materiału lub działania czynników zewnętrznych. Żywica Tradecc Structo-inject 1390 to idealny wybór do takich zastosowań, dwuskładnikowy epoksyd o doskonałej przyczepności i zdolności przenoszenia sił.
Kolejność prac w skrócie:
- Przygotowaniu powierzchni
- Wykonanie nawiertów pod montaż pakerów
- Montażu pakerów iniekcyjnych Bume-ST 10/110
- Iniekcja ciśnieniowa żywicą epoksydową Structo-Inject 1390
- Końcowe prace iniekcyjne, zamknięcie otworów i rys szpachlą epoksydową
Podsumowanie
W sumie na trzech mostach wykonano uszczelnienie 600 mb rys. Dzięki wykonanej iniekcji siłowej żywicą epoksydową Structoject 1390 udało się scalić elementy konstrukcji, odtworzyć ich nośność i możliwość przekazywania naprężeń pomiędzy nimi. Dzięki skromnej pomocy Tradecc i Budmech Hydroizolacje udało się przywrócić kolejne obiekty w Polsce do eksploatacji.








